Prawidłowa jazda dieslem
Prawidłowa jazda dieslem
Jazda autem z silnikiem wysokoprężnym różni się znacznie od używania pojazdu, który ma pod maską silnik benzynowy. Dwie odmienne charakterystyki, dwa różne style jazdy. Wokół eksploatacji auta z silnikiem diesla narosło wiele mitów, w niektórych z nich znajduje się ziarno prawdy, a niektóre są całkowicie bezsensowne. Jak należy jeździć? Kiedy zmieniać biegi? Rozgrzewać czy nie rozgrzewać? Oto kilka nurtujących was pytań, nad którymi się dziś zastanowimy.
Nie marnuj paliwa
Nowoczesne silniki diesla nie wymagają wielominutowego rozgrzewania, nawet przy długich mrozach, więc nie ma sensu tego robić. Możesz ruszać po krótkiej chwili, pamiętając, by zrobić to spokojnie, bez przeciążania bądź żyłowania silnika. Podobnie po zakończeniu jazdy nie tkwij w aucie, chłodząc silnik i turbinę. Wystarczy, że ostatnie kilka minut jazdy odbędziesz na niskich obrotach, delikatnie operując pedałem gazu. Turbina schłodzi się podczas jazdy, a ty zaoszczędzisz czas.
Nie przeciążaj silnika
Silnik wysokoprężny nie lubi wysokich obrotów i dysponuje rozsądnym momentem obrotowym w dolnej partii obrotów, ale przeciążanie go i uporczywe przyspieszanie na wysokim biegu może skończyć się bardzo drogimi usterkami. Szczególnie koła dwumasowe są na to narażone. Oszczędny płaci dwa razy i pieniądze zaoszczędzone na paliwie wydamy na wymianę popularnej dwumasy. Z nawiązką. Podobnie wrażliwy jest filtr cząstek stałych. Warto więc od czasu do czasu solidnie przegonić auto, wbijając silnik na wyższe obroty. Unikniemy odłożenia nagaru i kosztownych napraw.
Unikaj krótkich tras
Diesel nie przepada za miejską jazdą, więc jeśli kupujesz samochód z myślą o niej, lepiej wybierz benzynową wersję. Bardzo wąski zakres użytecznych obrotów potrafi być uciążliwy w wielkomiejskich korkach i narazisz się na częste machanie lewarkiem skrzyni biegów. Staraj się unikać też tras krótszych niż 4 – 5 km. Do osiągnięcia optymalnych parametrów silnik diesla potrzebuje sporo czasu, dlatego najlepiej nadaje się na dłuższe trasy.
Uważaj na moment obrotowy
Moment obrotowy w silniku diesla jest nieliniowy i musimy uważać na jego charakterystyczną górkę. Moc pojawia się tu w pewnym zakresie obrotów bardzo niespodziewanie i równie szybko się kończy, więc musimy tę chwilę wyczuć. Unikaj tej „górki” przy przyspieszaniu, gdyż zerwiesz przyczepność. Naucz się ją wykorzystywać do szybkiego przyspieszania, a także wyczuj, kiedy auto traci moc i należy zmienić bieg na wyższy.
Hamuj silnikiem
Technika hamowania silnikiem, podobnie jak w silnikach benzynowych, pozwoli ci zaoszczędzić sporo paliwa. W silniku diesla hamowanie jest nawet skuteczniejsze ze względu na wąski zakres użytecznych obrotów. Uważaj tylko, by nie zredukować biegu przy zbyt dużej prędkości, co może spowodować zablokowanie kół. Będziesz musiał wyczuć odpowiedni moment i w razie czego przytrzymać nieco dłużej nogę na sprzęgle w oczekiwaniu na wyrównanie obrotów.