Życzenia świąteczne w biznesie – etykieta biznesowa
Życzenia świąteczne w biznesie – etykieta biznesowa
Boże Narodzenie to czas wysyłania życzeń nie tylko rodzinie i przyjaciołom, ale również współpracownikom oraz partnerom biznesowym. Jest to miły gest, który warto kultywować, ponieważ dobrze świadczy o kulturze firmy. W zależności od chęci i starań kierownictwa przedsiębiorstwa, życzenia mogą być wysyłane w tradycyjny sposób, jako kartka pocztowa, odpowiednio przygotowanym mailem lub umieszczane na stronie internetowej.
Zalety kartek bożonarodzeniowych
Kartki z życzeniami świątecznymi to przede wszystkim miły gest pamięci o drugiej osobie, jednak z perspektywy firmy utrzymującej różnorodne kontakty z kontrahentami mają one jeszcze inne znaczenie. Przede wszystkim prowadzą do zacieśnienia więzi z partnerami w biznesie, a ponadto przypominają o istnieniu firmy oraz pokazują, że każda współpracująca z firmą osoba jest cenna i pamiętana.
Odpowiednie kartki
Kartki świąteczne można zakupić już w listopadzie. Jeżeli planuje się zakup większej ilości, można zamówić je w sklepie internetowym, gdyż wtedy cena będzie korzystniejsza. Ważne jest, aby kartki były ładne oraz dobrej jakości. Nieestetyczne lub wykonane z nietrwałych materiałów zamiast pomóc wizerunkowi firmy, tylko mu zaszkodzą. Może nawet pojawić się opinia, że przedsiębiorstwo lekceważy swoich biznesowych partnerów. Kartki można wybrać wśród dostępnych wzorów albo zamówić projekt, w którym zostanie wykorzystane logo firmy.
Osobiste adresowanie
Im więcej kartek, tym bardziej czasochłonne jest adresowanie. Pojawia się nawet chęć wydrukowania adresów partnerów i klientów na kopertach, jednak nie jest to dobry sposób. Wydrukowany adres sprawi, że kartka stanie się bezosobowa i firmy, które ją otrzymają, potraktują ją niczym zwykłą makulaturę, lekceważąc nadawcę tak w podziękowaniach za życzenia, jak i w stosunkach biznesowych. Adresując kartki, trzeba pamiętać również o zwrotach grzecznościowych – „pan”, „pani”, „szanowny pan”, które podkreślają poważny stosunek do kontrahenta.Kartkę świąteczną najlepiej wysłać na adres firmowy. Życzenia, które znajdują się w kartce, można złożyć zarówno właścicielowi firmy, jak i jego pracownikom, którzy z pewnością poczują się docenieni.
Proste życzenia
Życzenia wysyłane do zaprzyjaźnionych firm nie muszą być długie ani szczególnie natchnione. Najważniejsza jest pamięć, życzenie tego, co dobre. Jeżeli samemu trudno coś wymyślić, można skorzystać z kilku gotowych, prostych wzorów: „Radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego i dostatniego roku z (nazwa firmy), „W uznaniu naszej długoletniej współpracy chcielibyśmy złożyć najlepsze życzenia z okazji Bożego Narodzenia i Nowego Roku”, „Firma (nazwa) składa życzenia szczęśliwych Świąt Bożego Narodzenia, a w Nowym Roku – energii i zapału do dalszych działań”. Wzorów życzeń jest znacznie więcej i z łatwością można znaleźć je na portalach internetowych, dopasowując je do okoliczności, a nawet profilu firmy, do której wysyła się kartkę świąteczną.