Advertising
Zakumaj.pl

Jak opanować sztukę słuchania?

Opiekun artykułu: kaczy
Jak opanować sztukę słuchania?

Jak opanować sztukę słuchania?

Umiejętność słuchania jest bardzo ważna dla budowania relacji z ludźmi. Komunikacja interpersonalna ma charakter dwustronny. Mówimy do drugiej osoby, a ona mówi do nas. Dla niej jesteśmy kimś, kogo powinna wysłuchać, podobnie ona dla nas. Aby skutecznie negocjować umowy handlowe, dojść do porozumienia z partnerem, zrozumieć potrzeby własnego dziecka albo pomóc przyjaciółce – trzeba umieć słuchać. Niestety, jakże często zdarza się, że dwie osoby rozmawiają, ale jakby obok siebie, bo żadna z nich nie opanowała sztuki słuchania. Jak sobie z tym poradzić, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
  • Przygotuj się do rozmowy

    Do ważnej rozmowy trzeba się odpowiednio przygotować, tak aby nic nie rozpraszało ani tego, kto ma się wypowiedzieć, ani słuchacza. Należy znaleźć odpowiednie miejsce, gdzie nikt nie będzie wam przeszkadzał. Dobrze byłoby wyciszyć telefon, aby nie odezwał się w najmniej odpowiednim momencie. Przygotowanie czegoś do picia nie jest konieczne, ale wprowadza swobodniejszą, milszą atmosferę. Teraz wystarczy wygodnie usiąść, odprężyć się, i …zamienić się w słuch.

  • Twój rozmówca nie jest tobą

    Pamiętaj, że ty i twój rozmówca to dwie różne osoby. Wasze światy są odmienne. Macie inną historię i bagaż doświadczeń, inaczej reagujecie na różne sytuacje. Uwzględnij to, słuchając wypowiedzi drugiej osoby. Jeśli uświadomisz sobie, że może ona mieć na myśli zupełnie co innego niż to, co przychodzi ci do głowy, kiedy jej słuchasz, zrozumiecie się lepiej.

  • Unikaj stereotypów

    Często bardzo mało wiemy o innych, a to, co jest nam wiadome, bywa uproszczone, schematyczne i niepełne. Nie oceniaj drugiej osoby na podstawie takich informacji, bo z pewnością popełnisz błąd. Można kogoś w ten sposób bardzo zranić.

  • Używaj mowy ciała

    Używaj mowy ciała

    Aktywny słuchacz nie siedzi jak mumia, gdy ktoś do niego mówi. Gestami i mimiką daje znać, że słucha i jest zainteresowany. Krótkie wtrącenia także umacniają rozmówcę w przekonaniu, że naprawdę go słuchasz. I co bardzo ważne – zwróć uwagę na postawę swojego ciała oraz ułożenie rąk i nóg. Jeśli zmuszasz się do wysłuchania drugiej osoby, to choćbyś cały czas patrzył jej w oczy i potakiwał, i tak wyjdzie to na jaw. Skrzyżowane ręce oraz nogi poinformują ją o tym, co chciałeś ukryć – o niechęci do prowadzenia tej rozmowy.

  • Nawiązuj do słów rozmówcy

    Oprócz krótkich wtrętów, które informują rozmówcę, że go słuchamy, warto przekonać go, że rozumiemy, co mówi i słuchamy aktywnie. Sparafrazowanie fragmentu wypowiedzi, by się upewnić, że o to właśnie chodziło, zapobiega nieporozumieniom i świadczy o tym, że naprawdę słuchamy. Gdy powtórzymy fragment wypowiedzi rozmówcy swoimi słowami, przekonamy go o tym.

  • Nigdy nie przerywaj

    Nigdy nie przerywaj

    Nie przerywaj swojemu rozmówcy, by wtrącić coś własnego. To świadczy o tym, że przywiązujesz małą wagę do jego wypowiedzi. Poza tym osoba, której przerwano, może stracić wątek. Pozwól się rozmówcy wypowiedzieć do końca, nie ponaglaj go ani nie okazuj zniecierpliwienia. Kiedy jednak zanosi się na zbyt długie wystąpienie, zachowaj się asertywnie i zaproponuj, by dokończyć tę rozmowę w innym terminie. W żadnym wypadku nie należy wychodzić, mówiąc, że nie ma się już czasu i rzucając niezobowiązujące „do zobaczenia”.

Popularne tagi
  • kariera
  • jak zorganizować konferencję
  • uścisk dłoni
  • konsument
  • telewizja
  • przetrzymywanie dłoni
  • przełożony
  • wzrok
  • up-selling
  • wizaż
  • reakcje międzyludzkie
  • kamera
  • siła uścisku
  • gesty
  • słuchanie
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising