Jak reklamować wadliwy towar?
Jak reklamować wadliwy towar?
Dobrze jest znać swoje prawa i być świadomym klientem, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Nieświadomość może zostać wykorzystana przez sprzedawców, na czym klient najczęściej traci, nie wiedząc, jakich praw może dochodzić oraz kiedy może reklamować towar, upominać się o nowy albo o odszkodowanie. Nie bądź klientem, który nie wie, co może i przeczytaj poniższy artykuł.
Czas gwarancji produktu
Przeglądając produkty w sklepach oraz otrzymując informacje o nich, nieraz można zauważyć, że niektóre są opatrzone informacją „gwarancja 12 miesięcy”. Już samo to jest niezgodne z przyjętym prawem, ponieważ gwarancja powinna trwać 24 miesiące, co jest wymagane przez unijne przepisy prawne. Sprzedawca nie powinien dawać krótszej gwarancji, ponieważ łamie wtedy prawa kupującego.
Wady i uszkodzenia
Sprzęt działa różnie, jednak jeżeli zepsuł się albo został jakoś uszkodzony w przeciągu 6 miesięcy od chwili zakupu, wtedy uznaje się, że był uszkodzony w momencie sprzedaży. To sprzedawca ma w takiej sytuacji udowodnić, że było inaczej, co jest mało prawdopodobne do wykonania, dlatego sprzęt powinien zostać wymieniony na nowy.Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy do uszkodzenia sprzętu doszło po 6 miesiącach od daty zakupu. Niezbędne jest wykazanie, że klient dążył do uszkodzenia danej rzeczy. Sklepy i rzeczoznawcy często nadużywają sformułowania „wina klienta”, przypisując mu niewłaściwe użytkowanie danego przedmiotu, jednak od takiej opinii można zawsze się odwołać, zwłaszcza jeżeli niewłaściwe użytkowanie nie miało miejsca.
Właściwe użytkowanie
Prawidłowe użytkowanie zakupionej rzeczy ma znaczenie. Jeżeli nie będzie się przestrzegało zasad korzystania i np. wrzuci do pralki buty, które nie są przeznaczone do prania, wtedy nie można liczyć na uwzględnienie reklamacji.
Zasady zgłaszania reklamacji
Aby reklamacja mogła zostać rozpatrzona, niezbędne jest jej prawidłowe złożenie, które polega na wykonaniu kilku kroków:
* kontakt ze sprzedawcą ze sklepu, w którym został zakupiony wadliwy towar i sporządzenie protokołu reklamacji; zazwyczaj sklep posiada odpowiednie formularze, które wypełnia się w obecności sprzedawcy, warto poprosić o odpis takiego dokumentu dla siebie,
* poza protokołem niezbędny jest paragon ze sklepu jako dowód zakupu rzeczy w danym miejscu,
* reklamacja powinna być zgłoszona, kiedy zaobserwuje się uszkodzenie, a nie kilka miesięcy po jego dostrzeżeniu,
* jeżeli towar został zakupiony przez Internet, wówczas przez 10 dni kupujący ma prawo zwrócić go bez podawania przyczyny; zazwyczaj koszty odesłania przedmiotu ponosi sprzedawca.
Rzeczy i rzeczy
Zgłaszanie reklamacji i oczekiwanie na wymianę lub bezpłatną naprawę dotyczy tylko przedmiotów ruchomych. W przypadku nieruchomości oraz usług powyższe instrukcje nie obowiązują i w przypadku wątpliwości należy kierować się innymi zapisami prawnymi.