Advertising
Zakumaj.pl

Jak reklamować wadliwy towar?

Opiekun artykułu: maryc
Jak reklamować wadliwy towar?

Jak reklamować wadliwy towar?

Dobrze jest znać swoje prawa i być świadomym klientem, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Nieświadomość może zostać wykorzystana przez sprzedawców, na czym klient najczęściej traci, nie wiedząc, jakich praw może dochodzić oraz kiedy może reklamować towar, upominać się o nowy albo o odszkodowanie. Nie bądź klientem, który nie wie, co może i przeczytaj poniższy artykuł.

Advertising
Advertising
  • Czas gwarancji produktu

    Czas gwarancji produktu

    Przeglądając produkty w sklepach oraz otrzymując informacje o nich, nieraz można zauważyć, że niektóre są opatrzone informacją „gwarancja 12 miesięcy”. Już samo to jest niezgodne z przyjętym prawem, ponieważ gwarancja powinna trwać 24 miesiące, co jest wymagane przez unijne przepisy prawne. Sprzedawca nie powinien dawać krótszej gwarancji, ponieważ łamie wtedy prawa kupującego.

  • Wady i uszkodzenia

    Wady i uszkodzenia

    Sprzęt działa różnie, jednak jeżeli zepsuł się albo został jakoś uszkodzony w przeciągu 6 miesięcy od chwili zakupu, wtedy uznaje się, że był uszkodzony w momencie sprzedaży. To sprzedawca ma w takiej sytuacji udowodnić, że było inaczej, co jest mało prawdopodobne do wykonania, dlatego sprzęt powinien zostać wymieniony na nowy.Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy do uszkodzenia sprzętu doszło po 6 miesiącach od daty zakupu. Niezbędne jest wykazanie, że klient dążył do uszkodzenia danej rzeczy. Sklepy i rzeczoznawcy często nadużywają sformułowania „wina klienta”, przypisując mu niewłaściwe użytkowanie danego przedmiotu, jednak od takiej opinii można zawsze się odwołać, zwłaszcza jeżeli niewłaściwe użytkowanie nie miało miejsca.

  • Właściwe użytkowanie

    Prawidłowe użytkowanie zakupionej rzeczy ma znaczenie. Jeżeli nie będzie się przestrzegało zasad korzystania i np. wrzuci do pralki buty, które nie są przeznaczone do prania, wtedy nie można liczyć na uwzględnienie reklamacji.

  • Zasady zgłaszania reklamacji

    Zasady zgłaszania reklamacji

    Aby reklamacja mogła zostać rozpatrzona, niezbędne jest jej prawidłowe złożenie, które polega na wykonaniu kilku kroków:

    * kontakt ze sprzedawcą ze sklepu, w którym został zakupiony wadliwy towar i sporządzenie protokołu reklamacji; zazwyczaj sklep posiada odpowiednie formularze, które wypełnia się w obecności sprzedawcy, warto poprosić o odpis takiego dokumentu dla siebie,

    * poza protokołem niezbędny jest paragon ze sklepu jako dowód zakupu rzeczy w danym miejscu,

    * reklamacja powinna być zgłoszona, kiedy zaobserwuje się uszkodzenie, a nie kilka miesięcy po jego dostrzeżeniu,

    * jeżeli towar został zakupiony przez Internet, wówczas przez 10 dni kupujący ma prawo zwrócić go bez podawania przyczyny; zazwyczaj koszty odesłania przedmiotu ponosi sprzedawca.

  • Rzeczy i rzeczy

    Rzeczy i rzeczy

    Zgłaszanie reklamacji i oczekiwanie na wymianę lub bezpłatną naprawę dotyczy tylko przedmiotów ruchomych. W przypadku nieruchomości oraz usług powyższe instrukcje nie obowiązują i w przypadku wątpliwości należy kierować się innymi zapisami prawnymi.

Popularne tagi
  • miejsce zamieszkania
  • posiłek
  • sposób użytkowania produktu
  • sąd
  • buraki
  • mieszkanie
  • zakupy
  • włoszczyzna
  • zdrowa zupa
  • kaucja
  • koszty adwokata
  • wynajęcie adwokata
  • zameldowanie
  • towarzystwo budownictwa społecznego
  • urząd miasta
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising
Zobacz również