Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy i kiedy go wymieniać?
Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy i kiedy go wymieniać?
Wymiana oleju silnikowego to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, o jakich powinniśmy pamiętać. Powinna być ona regularna i robiona w odpowiednich warunkach, bowiem zużyty olej należy zutylizować. Wylewanie go do zlewu bądź co gorsza do ziemi jest zabronione i szkodliwe dla ekosystemu. Wymiana oleju ma duże znaczenie zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i silnika diesla, jednak w tym drugim przypadku powinniśmy wykazać się większą podejrzliwością, gdyż potrafią one zużywać się niezwykle szybko. Jak dobrać odpowiedni olej i skąd wiedzieć, kiedy należy go wymienić?
Jak sprawdzić poziom oleju?
Podstawową kontrolą oleju jest mierzenie jego poziomu. Należy to robić na zimnym silniku oraz na płaskim terenie. W innym przypadku pomiar będzie błędny. Jeżeli chcesz zmierzyć poziom oleju po zakończeniu jazdy, odczekaj przynajmniej pół godziny. Wyjmij bagnet, wytrzyj go szmatką do sucha, następnie włóż i wyjmij ponownie. W ten sposób będziesz mógł określić, czy poziom oleju znajduje się pomiędzy minimum a maksimum.
Na co zwracać uwagę?
Pierwszym czynnikiem, który powinien nam zapalić w głowie czerwoną lampkę, jest czarny, smolisty kolor oleju. Świadczy on o jego dużym zużyciu. Jeżeli był wymieniany całkiem niedawno, może to oznaczać, iż twój silnik nie jest w najlepszym stanie i wymaga gruntownego przeglądu. W normalnych warunkach nowsze silniki powinniśmy poddawać wymianie oleju po 15 000 – 20 000 km, a silniki starsze po 10 000 km lub nawet częściej.
Jaki olej wybrać?
Na wstępie trzeba oczywiście zaznaczyć, iż inny olej będziemy musieli kupić, jeśli mamy silnik benzynowy, a inny w przypadku silnika diesla. Oczywiście najlepiej stosować się do zaleceń producenta, przy czym klasa oleju wskazana przez niego jest oczywiście klasą minimalną. W miarę rozsądku możemy sięgać po oleje wyższej klasy.
Mineralny czy syntetyczny?
Niemal wszystkie nowsze silniki są przeznaczone do współdziałania z olejami syntetycznymi. Są one rzadsze, szybciej rozchodzą się po elementach silnika, przez co zapewniają mu odpowiednie smarowanie już po chwili od uruchomienia. Oleje mineralne są gęstsze, przez co ich rozprowadzanie po komorze silnika trwa dłużej, jednak dzięki temu lepiej nadają się do starszych jednostek napędowych z dużym przebiegiem, bowiem zapobiega to nadmiernym ubytkom oleju. Zamienianie oleju syntetycznego na pół-syntetyk lub pół-syntetyka na mineralny to dość częsty zabieg w miarę zużywania się silnika i pojawiania się wycieków. Operacja idąca w drugą stronę nie jest możliwa. Wlanie oleju syntetycznego do silnika pracującego dotychczas na oleju mineralnym może zakończyć się drogą w naprawie usterką.