Na czym polega gra w szachy?
Na czym polega gra w szachy?
Szachy świetnie wypełnią rodzinny czas w chłodne jesienne popołudnia i zimowe wieczory. Jeżeli chcesz znaleźć kwintesencję zasad gry, sięgnij do artykułu. Aby stać się mistrzem, obserwuj ich grę. Szachy jako gra strategiczna wymaga wkładu czasu i myślenia. Gra, która swoje początki ma w Indiach w VI wieku, może stać się idealnym wypełnieniem Twojego wolnego czasu. Zatem zaczynamy.
Plansza i pionki
Plansza szachów to 64 pola ułożone w biało-czarnej szachownicy. Ich numeracja to 1 – 8 i A – H. W grze występuje 16 pionków czarnych i 16 białych, z których każdy ma swój z góry określony zasadami gry ruch.
* Wieża – porusza się jedynie po linii prostej, w poziomie lub w pionie o dowolną liczbę pól.
* Skoczek (konik) – porusza się po linii w kształcie litery L.
* Goniec – rusza się w linii ukośnej, może poruszać się o dowolną liczbę pól.
* Hetman – może poruszać się po liniach pionowych, poziomych i na ukos o dowolną liczbę pól.
* Król – porusza się jedynie o jedno pole wokół siebie.
* Pion – porusza się jedynie do przodu o jedno pole, zbija po ukosie, a pierwszy ruch możliwy jest o dwa pola do przodu.Ustawienie pionków na planszy
Pionki ustawia się u samego dołu planszy, nad oznaczeniami A – H. Na pozycjach A i H ustawia się wieże, na B i G skoczki, na C i F gońce, na polu D stoi hetman, na E król, a 8 pionów stoi w drugim rzędzie od dołu, przed figurami.
Początek gry, bicie
Grę rozpoczyna gracz, który posiada białe pionki. Pionki, inaczej bierki przesuwa się zgodnie z zasadami powyżej. Do zbicia pionka przeciwnika dochodzi, gdy natrafia się pionkiem na pole, na którym on stoi.
Sytuacje w grze
W grze mogą wystąpić różne sytuacje, które gracze muszą w jakiś sposób rozwiązać.
* Szach – to zagrożenie zbicia króla w kolejnym posunięciu. Gracz, którego król jest zagrożony, musi wykonać ruch, który wyeliminuje zagrożenie.
* Mat – szachowanie ruchu króla, gdy nie ma on żadnego możliwego ruchu, by się obronić lub uciec. Ta sytuacja kończy partię.
* Pat – to pozycja, w której jeden z graczy nie ma możliwości wykonania żadnego ruchu. W tej sytuacji król nie jest szachowany.
* Remis – koniec partii, który ustalają między sobą gracze lub gdy wystąpił w grze pat.
* Promocja – pion, który przeszedł przez całą planszę, w tym samym ruchu wymienia się na hetmana, gońca, wieżę bądź skoczka.
* Bicie w przelocie – dotyczy tylko pionów, w pierwszym posunięciu po ruchu piona przeciwnika o dwa pola.