Co robić, by być dobrą kelnerką?
Co robić, by być dobrą kelnerką?
Wchodząc do restauracji, masz żywą nadzieję, iż spędzisz tam bardzo miło czas. Jedzenie będzie pyszne i sycące, a obsługa profesjonalna, miła oraz uśmiechnięta. Jeśli wybierzesz się do restauracji, zwróć uwagę na te wszystkie czynniki. A potem pomyśl, że ta obsługa być może pracuje już od kilkunastu godzin. I ciągle się uśmiecha! Dlaczego? Bo to profesjonaliści. Dobrze wiedzą, jak sprawić, by klient czuł się jak najlepiej i przyjemnie spędził czas. A także, by zostawił jak najobszerniejszy napiwek... Jak zostać dobrą kelnerką?
Uśmiechaj się
Wspominałem o tym już we wstępie, ale warto to powtórzyć jeszcze raz. Pozytywna postawa kelnera jest równie ważna, jak dobra kuchnia. Klient ocenia restaurację nie tylko po tym, czy mu smakowało, ale również po sposobie obsługi. Jeśli będzie obsługiwany przez ponuraka, którego wyraz twarzy wyraża, iż jest tam za karę, to nie wybierze się do tego lokalu ponownie. Będąc kelnerem, musisz sprawić, by klient chciał do ciebie wrócić oraz zabrać ze sobą znajomych, by poczuli się tak dobrze jak on. Poćwicz więc uśmiech na zawołanie, a z czasem wejdzie ci to w krew.
Pozostaw prywatność w szatni
Musisz pamiętać, że restauracja to nie jest zbyt dobre miejsce na pogaduchy. I jest jeszcze jedna, niezbyt przyjemna informacja. Klienci wszystko słyszą. Naprawdę. To, że rozmawiacie szeptem na zapleczu, tego nie zmieni. Każdy usłyszy więc o tym, jak depilowałaś wczorajszego dnia pachy oraz jakiego kremu do tego używałaś. Nie jest to najciekawsza informacja, jaką można usłyszeć podczas spożywania potrawy. Najlepiej jest umówić się ze znajomymi z pracy, że nie rozmawiacie na prywatne tematy przy gościach. Nawet przy jednym, który pije jedynie kawę. Każdy musi się u was poczuć wyjątkowo i nie może mieć wrażenia, że przerywa wam rubaszną pogaduszkę.
Zapoznaj się z menu
Praca kelnera polega nie tylko na tym, by zapisać pozycję z listy, a po jej przygotowaniu przynieść ją klientowi. Aby być dobrą kelnerką, naucz się całego menu na pamięć. Jeśli pracujesz w poważnej restauracji, karta na pewno nie jest zbyt obszerna. Dobrze by było, gdybyś znała przepis na dania, które oferujecie. Klienci są dociekliwi i bardzo często pytają o składniki albo sposób obróbki poszczególnych rzeczy. To ważna rzecz, gdyż wielu ludzi jest uczulonych na najprzeróżniejsze czynniki i jeśli wprowadzisz ich w błąd, ryzykujesz ich zdrowiem. Ponadto niektórzy klienci po prostu nie wiedzą, jak dane potrawy wyglądają, nie mają pojęcia, co zamówić, więc to tobie przypadnie obowiązek zapoznania ich z kartą oraz zaproponowania czegoś, co wpasowuje się w ich oczekiwania.