Kiedy i jak wymienić płyn hamulcowy?
Kiedy i jak wymienić płyn hamulcowy?
Wymienianie płynu hamulcowego jest niezwykle ważną czynnością, jeśli hamulce mają działać sprawnie i zapewniać bezpieczeństwo podczas jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom oraz innym uczestnikom drogi. Niestety, często jest to rzecz bagatelizowana przez właścicieli samochodów i tylko co 3 – 4 z nich posiada płyn hamulcowy, któremu nie można nic zarzucić. Niektórzy nie wymieniają przez zapomnienie, inni z lenistwa, jeszcze inni z niedostatecznej wiedzy. Nie bądź jednym z nich.
Moment wymiany płynu
Czas na wymianę płynu hamulcowego następuje po 2 latach, po przejechaniu 40 – 60 tysięcy kilometrów. Jeżeli taką długość przejeżdża się w krótszym terminie, również olej należy wymienić szybciej.Trudno jest ocenić, jaki jest stan płynu w zbiorniku na oko, ponieważ przy hamulcach jego stan może być zupełnie inny, często gorszy. Zdarza się, że więcej niż płynu jest tam wody, co siłą rzeczy powoduje, że działanie hamulców nie jest tak dobre, jak powinno. Można z powodzeniem sprawdzić ilość i jakość oleju, odkręcając koło i wypuszczając go trochę, jednak w takiej sytuacji lepiej od razu wymienić płyn, żeby mieć pewność, że wszystko działa należycie.
Wypuszczanie płynu
Przede wszystkim przed wymianą płynu konieczne jest ściągnięcie wszystkich kół samochodowych. Na czas wymiany samochód powinien opierać się na podstawkach, które umożliwią jego stabilność.Poza podstawkami przyda się również druga osoba do pomocy. Powinna ona usiąść za kierownicą i naciskać hamulec w zależności od potrzeb. Nacisk powinien łączyć się z odkręcaniem oraz zakręcaniem odpowietrznika, żeby dać tym samym ujście zabrudzonemu płynowi znajdującemu się w zbiorniku.
Dolewanie płynu
Odpowietrzanie zbiornika i jego ponowne uzupełnianie powinno przebiegać stopniowo. Wraz z pozbywaniem się zanieczyszczonego płynu trzeba dolewać świeżego. Nie można całkowicie opróżnić zbiornika i dopiero wtedy dolać płynu hamulcowego, ponieważ mogłoby to doprowadzić do zapowietrzenia.Jednocześnie trzeba pamiętać, że nie wolno mieszać różnych płynów. Jeśli nie ma się pewności, jaki znajdował się wcześniej w zbiorniku, lepiej wylać cały i uzupełnić go nowym. Do najczęściej spotykanych płynów hamulcowych można zaliczyć DOT-4. Nie można również używać resztek starego płynu, swojego lub kolegi, gdyż jest już w nim woda.
Uwaga na zagotowanie
Bardzo ważne jest uważanie na to, żeby płyn nie zagotował się przypadkiem. Normalna jazda podgrzewa płyn do temperatury 150 – 350 st. Celsjusza. Jednak jeśli hamuje się długo, doprowadzając do stopniowego, nadmiernego rozgrzania klocków i tarczy, wówczas ciepło płynu rośnie. Nie jest to bezpieczne ani dla kierowcy, ani dla auta, a jeśli do tego dojdzie, trzeba dotoczyć samochód do pobliskiego mechanika i wymienić cały płyn.