Jak poradzić sobie z niedziałającymi spryskiwaczami?
Jak poradzić sobie z niedziałającymi spryskiwaczami?
Drogi w Polsce pozostawiają często dużo do życzenia, a wiele z nich oprócz tego, że jest bardzo poniszczonych, to na dodatek brudnych. Wszystkie te zanieczyszczenia bardzo widoczne stają się dla nas dzięki przedniej szybie, na której się osadzają. Szczególnie jeśli jedziemy za samochodem ciężarowym, spod którego kół wszystkie drobne kamyczki i piach są wystrzeliwane wprost na nas. Oczywiście wychodzenie co 10 minut z auta ze szmatką mija się z celem, więc dobrze jest mieć sprawne spryskiwacze do szyb i wycieraczki w dobrym stanie. Co jednak zrobić, gdy mimo usilnych prób z dysz nie wylatuje ani kropelka płynu do spryskiwaczy?
Sprawdź dysze
Odpowiedzi należy szukać w najbardziej oczywistym miejscu, czyli w dyszach spryskiwaczy. Często zatykają się one zanieczyszczeniami, więc będziesz musiał przeczyścić je sprężonym powietrzem. Możliwe, że przyczyna zatoru tkwi trochę głębiej, więc dla pewności upewnij się, czy czyste są również przewody doprowadzające płyn ze zbiorniczka do dysz.
Wyczyść zbiornik
Jeśli problem ustał, ale pojawił się znowu po krótkim czasie, oznacza to najpewniej, że w zbiorniku znajduje się więcej zanieczyszczeń, które zatykają dysze. Może to być gęsty szlam, który będziesz musiał po prostu wypłukać. Wyjmij zbiornik i dokładnie go umyj. Umyj również przewody, aby twoja praca nie poszła na marne. Możesz przy okazji wymienić dysze na nowe, gdyż nie jest to duży wydatek, a będziesz miał pewność, że wszystko odpowiednio zadziała. Wymyty zbiornik zamontuj na miejscu, upewniając się, że cały układ jest szczelny, i zalej świeżym płynem do spryskiwaczy.
Sprawdź szczelność przewodu
Czasem zbiornik i dysze mogą być w znakomitym stanie, a mimo to spryskiwacze nie działają prawidłowo. Powodem może być uszkodzony przewód. Może być zagięty, pęknięty z powodu naprężeń albo przegryziony przez zwierzęta. Niektóre gryzonie, np. kuny, uwielbiają wchodzić pod maskę i przegryzione przez nie przewody nie są niczym dziwnym. Zdarza się to bardzo często. Jeśli twój przewód od spryskiwaczy jest przegryziony, to pozostaje ci się cieszyć, że nie były to kable zapłonowe.
Pompka spryskiwacza
Jeśli połączenie jest szczelne, poziom płynu odpowiedni, a dysze czyste, to powodem awarii może być uszkodzona pompka. Wymień ją na nową, pamiętając, by miała taką samą średnicę króćców oraz gniazdo, które będzie pasować do kostki zasilającej zamontowanej w twoim samochodzie. Możesz po prostu poprosić w sklepie z częściami o pompkę dedykowaną do twojego modelu albo podjechać na szrot i wymontować z identycznego modelu. Przy okazji zaoszczędzisz trochę pieniędzy.
Sprawdź, czy masz odpowiedni płyn
To bardzo częsta przyczyna i zarazem bardzo prozaiczna. Upewnij się, czy dysponujesz płynem do spryskiwaczy przeznaczonym do używania go w zimie. Letni płyn mógł po prostu zamarznąć. Nie musi być środek zimy. Wystarczy, że temperatura spadła w nocy poniżej 0 stopni Celsjusza, nawet jeśli jest jesień lub wiosna. Wymień płyn na zimowy na długo przed nadejściem zimna.