Jak być dobrym szefem?
Jak być dobrym szefem?
Osoby, które otwierają własną działalność gospodarczą z zamiarem zatrudniania pracowników, jak również osoby, które właśnie awansowały na kierowników, mają przed sobą trudne zadania. Bycie dobrym szefem nie jest proste i nie każdy posiada takie umiejętności od razu po szkole lub po awansie. W zostaniu dobrym szefem mogą pomóc rady podane w poniższym artykule.
Komunikacja z zespołem
Szef, który nie komunikuje się z pracownikami albo uważa krzyk za sposób porozumiewania się, nie będzie dobrym zwierzchnikiem. Przy takim szefie pracownicy czują się sfrustrowani i zagubieni, ponieważ nie mają jasno określonych zadań, nie wiedzą, co robić, a potem są posądzani o niekompetencję, gdy nie spełniają oczekiwań, których nie znali.Aby być szefem docenianym i dobrym, niezbędna jest komunikacja z pracownikami, zarówno jako grupą, jak i indywidualnie. Określanie zadań, celów, informowanie, jakie ma się oczekiwania w związku z wykonywaną pracą daje pracownikom poczucie pewności oraz celowości, niezbędnej do dobrej pracy.
Partnerskie zachowanie
To, że jest się szefem, wie każdy pracownik. Nie trzeba tego zaznaczać za każdym razem, kiedy wchodzi się do budynku, zwłaszcza jeśli wiąże się to z budzeniem dyskomfortu u pracowników albo poniżaniem ich w jakikolwiek sposób. Postawa autokraty nie jest już tym, co się sprawdza. Znacznie lepiej być dla pracowników partnerem do współpracy, który co prawda ma głos decyzyjny we wszystkich sprawach, jednak potrafi słuchać zdania innych i pracować razem z nimi.
Wspieranie pracowników
Nie można być szefem, który tylko chodzi i poucza, w ogóle nie dostrzegając trudu pracowników, nie wspierając ich i nie doceniając. Dobry przełożony będzie zwracał uwagę na codzienne zadania podwładnych, będzie je wspierał albo korygował, żeby zmierzały w odpowiednim kierunku. W związku z tym nie należy ignorować pracowników, ponieważ to ich dobra praca zapewnia sukces przedsiębiorstwu.
Pozytywne nastawienie
Kierownik, który nie lubi swojej pracy i traktuje ją jak najgorsze, co spotkało go w życiu, to nie jest dobry szef. Takie podejście przeniesie się na pracowników, którzy również zaczną podchodzić do pracy negatywnie.Przesadny optymizm nie poprawi sytuacji, jednak pozytywne nastawienie, chęć do pracy, pasja podczas wykonywania obowiązków zadziałają korzystnie na cały zespół. Poza tym uniknie się znanego wielu pracownikom ostrzegania przed „złymi dniami” szefa, kiedy jest on wyjątkowo negatywnie nastawiony do wszystkiego.
Słuchaj i rozmawiaj
Dobry szef to również taki, który słucha swoich pracowników oraz rozmawia z nimi, a nie tylko wydaje polecenia. Dzięki temu podwładny nie boi się przyjść, przedstawić swój pomysł albo powiedzieć o problemie. Wpływa to korzystnie na jakość pracy.