Jak zaskarbić sobie zaufanie pracowników?
Jak zaskarbić sobie zaufanie pracowników?
Niezadbanie o standardy moralne w firmie często skutkuje niewłaściwym zachowaniem pracowników. Nie ma więc co mówić o budowaniu zaufania, gdy są oni niesprawiedliwie traktowani, wykorzystywani, a o pochwale czy nawet drobnym geście uznania mogą sobie jedynie pomarzyć. Brak szacunku i widzenia potrzeb zatrudnionych nie rokuje dobrze dla przyszłości firmy. Niestosowne traktowanie swoich podwładnych prowadzi do gigantycznych trudności w budowaniu zaufania, a bywa i tak, że przeobraża się to w utopię.
Postawa zarządzających a zaufanie pracowników
Najlepszym rozwiązaniem w kwestii zaskarbienia sobie zaufania pracowników jest zdobycie się na odwagę i zaufanie im najpierw. Dzięki zrobieniu pierwszego kroku jako manager czy przełożony w bardzo skuteczny sposób można przekazać pracownikom obowiązującą strukturę kulturową w firmie. Jeśli wszystkie działania dotyczące pracowników będą miały jawny charakter, a zespół nie natrafi na jakiekolwiek trudności w realizacji swojej ścieżki zawodowej, budowanie wzajemnego zaufania obu stronom przyjdzie z łatwością.
Wizerunek relacji szefa z klientami
Każdy pracownik widzi i analizuje relacje szefa z jego klientami. Jeśli pozostawiają one wiele do życzenia, brak w nich uczciwości i szacunku dla klienta, zatrudniony w firmie nigdy nie zaufa przełożonemu. I mimo mylnego podejścia co niektórych szefów, że to inna płaszczyzna, pracownik wie niestety już, co ma myśleć i czego może się spodziewać ze strony góry.
Angażowanie pracowników w sprawy firmy
Niezaprzeczalnie ważne jest, aby zespół pracowników wiedział, na jakim etapie rozwoju znajduje się firma, jakie są kolejne posunięcia i cele, jakie sukcesy odniosła firma, jak również jakie problemy jej dotykają. Dzielenie się takimi informacjami wzbudza w pracownikach pozytywne emocje, czują się oni ważni, stają się dzięki temu lojalni wobec firmy i przede wszystkim zaczynają ufać. Bo należy uzmysłowić sobie prawdę, że budowanie zaufania to nie jedna chwila, nie jedna pochwała, lecz ciąg pozytywnych relacji i zadowolenie z pracy.
Bycie dobrym przykładem
Szef, który jedynie wymaga, składa deklaracje, a sam nie rusza przysłowiowym palcem, nie jest dobrym wzorem do naśladowania. Po drugie, budzi w pracownikach niechęć do pracy i brak zaangażowania. Dobry przykład wyzwala w ludziach empatię, potrzebę naśladowania i w gruncie rzeczy umożliwia to, o co chodziło, czyli zaskarbienie sobie zaufania.