Advertising
Zakumaj.pl

Jak prowadzić rozmowę?

Opiekun artykułu: czuchaj
Jak prowadzić rozmowę?

Jak prowadzić rozmowę?

Mogłoby się wydawać, iż wszyscy potrafimy rozmawiać, gdyż nauczyliśmy się tego mając zaledwie kilka lat i jest to dla nas czynność tak naturalna, że aż nie warto o niej myśleć. Prawda jest krańcowo różna i dobitnie pokazuje, że czasem to właśnie nieumiejętność nawiązania rozmowy stoi na przeszkodzie do osiągnięcia swoich celów. Zdolności konwersacyjne potrzebne są nam w szkole, do prowadzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami, a później w pracy, szczególnie wtedy, gdy pracujemy z klientem. Czasem jedna rozmowa może przynieść więcej korzyści niż najlepiej przygotowana prezentacja i reklama. Nie zrobisz z nikim interesów ani nie zjednasz sobie ludzi, jeśli nie będziesz potrafił z nimi rozmawiać. Jak poprawnie prowadzić konwersację?

Advertising
Advertising
  • Zadawaj otwarte pytania

    Zadawaj otwarte pytania

    Jeżeli zależy ci na rozpoczęciu i nawiązaniu konwersacji, pozwól swojemu rozmówcy trochę pomyśleć nad odpowiedziami, zadając pytania otwarte. Niech ma możliwość dłuższej wypowiedzi, bez skrępowania i narzuconych ram. Jeżeli będzie mógł odpowiedzieć jedynie „tak” lub „nie”, to nie dość, iż sam zamykasz sobie drogę do rozmowy, to na dodatek sprawiasz wrażenie, iż jesteś tutaj w roli osoby przesłuchującej.

  • Słuchaj

    W nawiązaniu pozytywnej rozmowy ważne jest nie tylko poprawne mówienie, ale i słuchanie. To rzecz oczywista, ale wiele osób o niej zapomina, przytłaczając interlokutora swoim bezkresnym monologiem, niczym u Mickiewicza. Wsłuchuj się w to, co mówi twój rozmówca i staraj się wykorzystać to podczas rozmowy w formie odwołań lub porównań. Zawsze możesz też dopytać, czy plany, o których wspominał wcześniej, się powiodły, czym z dużym powodzeniem przerwiesz niezręczną ciszę. Ludzie uwielbiają, gdy wiedzą, iż są słuchani. Postaraj się wyłapać najważniejsze informacje, z pewnością je kiedyś wykorzystasz.

  • Wykaż zrozumienie

    Wykaż zrozumienie

    Oczywiście zawsze pragnęlibyśmy, aby rozmowa toczyła się w stu procentach po naszej myśli, jednak nie zawsze jest to możliwe, więc im szybciej zdamy sobie z tego sprawę, tym lepiej. Nie możesz więc przerywać swojemu rozmówcy ani błyskawicznie zmieniać tematu, jeżeli wychodzi do ciebie z jakimś problemem lub propozycją. Zignorowanie jej da rozmówcy do zrozumienia, iż nie liczymy się z jego zdaniem ani nie szanujemy jego osoby. Zawsze staraj się wykazać zrozumienie i nawiązać do jego wypowiedzi. Możesz opowiedzieć znany ci podobny przypadek, to zawsze zabrzmi dobrze, a twój rozmówca poczuje się zrozumiany.

  • Przygotuj tematy awaryjne

    Najgorszym scenariuszem każdej rozmowy jest niezręczna cisza, po której bardzo trudno nawiązać ponowną konwersacje bez cienia żenady i myśli, iż cała rozmowa jest nienaturalna i wymuszona. Przygotuj się na to znacznie wcześniej i wymyśl kilka tematów, które będziesz mógł wtedy poruszyć. Zdobądź wszelkie informacje o obecnej i nadciągającej pogodzie, przejrzyj wydarzenia z kraju i świata oraz bądź na bieżąco w temacie, który wiąże cię z rozmówcą. Czasem pozornie błaha wzmianka o rosnącym kursie euro potrafi uratować całą rozmowę.

Popularne tagi
  • telemarketing
  • oferta
  • kultura
  • zawód
  • jak rozmawiać z telemarketerem
  • callcenter
  • pochwała
  • partnerstwo
  • relacje międzyludzkie
  • podziw
  • komunikacja
  • marketing
  • jak mówić nie
  • komplement
  • konwersacja
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising