Co robić, gdy dziecko popełniło kradzież?
Co robić, gdy dziecko popełniło kradzież?
Im młodsze dziecko, tym mniej zdaje sobie sprawę z tego, co to znaczy cudza własność. U dzieci do czwartego roku życia często słychać słowo „moje”. Wiek między piątym a siódmym rokiem życia charakteryzuje się tym, że dzieci stopniowo zaczynają odczuwać, jak należy się zachować w określonych sytuacjach, czego nie wolno robić i zaczynają rozumieć, czym jest uczciwość. W przypadku kradzieży najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie z pewnością rozmowa.
Niewinna wymiana
Powszechnym zjawiskiem u młodszych dzieci jest przynoszenie do domu cudzych zabawek. Dziecko spytane, skąd ma zabawkę, odpowiada, że dostało ją lub zamieniło się z kolegą. Małe dzieci często oddają swoje zabawki, ale nie kończy się to zbyt dobrze, szybko o tym zapominają i problem gotowy. Niewinna wymiana może skończyć się posądzeniem o kradzież. Tu należałoby z góry uświadomić dziecku, żeby nie brało cudzych zabawek lub rzeczy do domu, jak również nie oddawało swoich. Podczas zabawy mogą to robić, ale po jej skończeniu każde z dzieci niech zabierze swoje zabawki do domu.
Krótka nauka o własności
Już trzylatkowi można wytłumaczyć w formie zabawy, co znaczy czyjaś własność. Oddając dziecku na własność pewną zabawkę, a sobie jakąkolwiek rzecz, bawimy się w wymienianie. Przy tej okazji mówimy, co jest zabawką dziecka, a co naszą. Prosimy o to, żeby dziecko również nazywało te przedmioty, np. „moja lalka”, „krem mamy”. Rozszerzając liczbę osób biorących udział w zabawie, stymulujemy dziecko do prawidłowego odbierania kwestii własności.
Musisz to oddać
Nie pozwalamy dziecku zatrzymać ukradzionej rzeczy. Okazanie dezaprobaty i wytłumaczenie skutków popełnionego błędu, jak również konieczność osobistego zwrotu przez dziecko czyjejś własności, zniechęci je do kolejnej kradzieży.
Rodzinna zasada
Uświadomienie dziecku, że w Waszej rodzinie panuje zasada, że nikt nie kradnie i jemu również nie wolno tego robić, pomoże mu zrozumieć, co jest słuszne. Zajęcie zdecydowanego stanowiska wzbudzi w dziecku respekt i poważne podejście do tematu kradzieży.
Wartość pieniądza
Warto od najmłodszych lat uświadamiać dziecku, jaka jest wartość pieniądza oraz to, że nic nie ma za darmo, że na wszystko trzeba sobie zapracować, a zabawki i rzeczy są kupowane właśnie za zarobione pieniądze. W przypadku kradzieży oprócz kwestii moralnych poruszyć należy także kwestię pieniężnej wartości danej rzeczy.