Jak się odpowiednio zabrać do szukania pracy?
Jak się odpowiednio zabrać do szukania pracy?
Szukanie pracy nie jest zadaniem, które należy do najbardziej przyjemnych oraz łatwych. Potrafi trwać całymi tygodniami, a nawet miesiącami, zanim wreszcie przejdziemy wstępną selekcję CV i ktoś zaprosi nas na rozmowę kwalifikacyjną. Mimo iż jest to trudny proces, to jednak możemy się do niego odpowiednio przygotować, jeśli tylko przyswoimy sobie kilka rad oraz wskazówek – znajdziesz je poniżej. Powodzenia!
Dobre CV
To właśnie od twojego życiorysu zależy, czy ktoś w ogóle będzie chciał cię zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. W tym pierwszym kroku szukania pracy to właśnie ono za ciebie przemawia. Zanim więc zaczniesz masowo wysyłać życiorysy, pamiętaj, aby najpierw odpowiednio je przygotować. Zastanów się, czy chcesz stworzyć jedną, czy kilka wersji. Możesz na przykład przygotować klasyczną, czarno-białą, ale także bardziej nowoczesną, intrygującą, zwracającą uwagę. Dzięki tej pierwszej spokojnie możesz aplikować na poważne stanowiska w bankach, firmach, przedsiębiorstwach. Dzięki tej drugiej zaprezentujesz się jako kreatywny freelancer, grafik, fotograf. Nie zapomnij, że CV staje się twoją wizytówką oraz zapowiedzią twoich umiejętności – czasem warto z nim odrobinę poszaleć.
List motywacyjny
Najczęstszy błąd popełniany przez osoby, które szukają pracy, to korzystanie z jednego szablonu listu motywacyjnego i jedynie delikatne zmienianie go w zależności od firmy, do której wysyła się swoje podanie. Niestety, lenistwo nigdy nie popłaca. Jeśli chcesz być wiarygodny dla rekrutera lub swojego potencjalnego pracodawcy, musisz najpierw wykazać się choćby krztą ambicji. Nie ściągaj wiec gotowych listów motywacyjnych z Internetu. Możesz się na nich opierać, ale nigdy w całości kopiować. Nie łudź się, że uda ci się oszukać wprawionego rekrutera – on potrafi rozpoznać wyświechtane powiedzenia, wyrażenia, schematy. Aplikując na kilka stanowisk w kilku różnych przedsiębiorstwach, musisz również napisać kilka różnych listów motywacyjnych. Wykaż w nich, że zarówno wiesz, o jaką posadę się starasz, jak i znasz, choć trochę, działalność danej firmy.
Nie na chybił trafił
Bardzo często jest tak, że w sumie nawet nie zastanowiamy się, gdzie chcielibyśmy pracować i odpowiadamy na wszystkie ukazujące się oferty. Rzecz jasna, z jednej strony nie ma się co dziwić – najczęściej jesteśmy bardzo zdesperowani, aby znaleźć pracę i się odkuć. Z drugiej jednak strony, jeśli pozwala nam na to nasza sytuacja finansowa oraz mieszkaniowa, powinniśmy dać sobie więcej czasu, aby dokonywać bardziej przemyślanych wyborów. Weź kartkę i zastanów się, co jest twoją mocną stroną. Wypisz wszystkie swoje zalety, które mogą przydać ci się w pracy. Wypisz też wszystkie słabe strony i zastanów się, które zawody one wykluczają. Na przykład osoba bardzo nieśmiała być może nie da sobie rady jako telemarketer, przedstawiciel handlowy, agent nieruchomości lub akwizytor. Dodatkowo, zastanów się, w jakich miejscach bardzo chciałbyś pracować i to najpierw do nich aplikuj. Takie selektywne szukanie pracy może zająć trochę więcej czasu, jednakże być może uda ci się znaleźć pracę twoich marzeń. Nie ma nic bardziej przydatnego w karierze, niż czerpanie satysfakcji z tego, co się na co dzień robi.
Aktywne szukanie
Twoja praca nie znajdzie się sama. Rzadko kiedy niezwykłe okazje spadają nam wprost pod drzwi na przykład w postaci propozycji znajomych. Pracy należy szukać nie od czasu do czasu, nie w weekendy, ale codziennie. Nie musisz przeglądać dziesięciu portali z ofertami pracy, ale przydałyby się co najmniej trzy, z których będziesz korzystał każdego dnia – rano oraz wieczorem. Dodatkowo, przeglądaj strony internetowe firm, które cię interesują, ponieważ tam także ukazują się ogłoszenia. Nie zapomnij również o mediach społecznościowych – dołącz do grupy, gdzie ukazują się oferty pracy. Im bardziej się w to zaangażujesz, tym większa jest szansa, że szybciej znajdziesz coś dla siebie.